BAB 5: PENGANGKUTAN DI MALAYSIA
Youtube link: https://www.youtube.com/watch?v=atWYz_hqp0s
5.1
Pengangkutan Darat di Malaysia
Jaringan
jalan raya di Malaysia
- lebih tertumpu di pantai barat, dibina untuk
mempercepat dan memudahkan perjalanan
- Lebuh raya Utara-Selatan (Bukit Kayu Hitam- Kedah-
Johor Bahru, lebuhraya terpanjang, 847.7km)
- Lebuhraya Persekutuan, Lebuhraya KL-Karak, Lebuhraya
Pantai Timur, Lebuhraya Timur-Barat, Lebuhraya K.Krai-G.Musang-K.Lipis,
Lebuhraya Tun Razak, Lebuhraya Pan Borneo
- Jenis jalan: jalan raya persekutuan, bandaran,
berturap, tidak bereturap
- Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat(SPAD)
bertanggungjawab terhadap jalan raya dan jalan keretaapi
Jaringan
landasan kereta api
- Landasan pertama dibina: Taiping ke Port Weld mengangkut
bijih timah 13 km pada tahun 1885.
- Landasan utama dari Padang Besar (Perlis) ke Johor
Bahru, Landasan kereta api dari Tumpat(Kelantan) menganjur ke Gemas
(N.Sembilan), Stesen Sentral Kuala Lumpur- rel bersepadu KL, Stesen kereta api
Gemas-persimpangan p.timur dan barat, Landasan kereta api Sabah-menghubungkan
T.Aru, Papar, Beaufort, Tenom.
- Keretaapi Tanah Melayu Berhad (KTM) menguruskan
perkhidmatan kereta api di Semenanjung Malaysia. Keretapi Negeri Sabah
menguruskan perkhidmatan di Sabah.
5.2
Pengangkutan Udara dan Air di Malaysia
Lapangan
Terbang Antarabangsa
- Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, Kuala Lumpur,
Kuala Lumpur 2, Senai, Kuching, Kota Kinabalu
Pelabuhan
utama di Malaysia
- kawasan perairan terlindung
- Pelabuhan P.Pinang (Pintu masuk Semenanjung,
perkhidmatan feri,marina), Pelabuhan Klang (Pusat muatan negara untuk kontena
tempatan dan serantau. Terminal Northport, Westport), Pelabuhan
T.Pelepas(kontena tercanggih, Process Compliant Port of 2017 Global Ports
Forum), Pelabuhan Kontena T.Sepanggar (mengendalikan kontena, 70% operasi
kontena Sabah), Pelabuhan Bintulu (laluan tunggal eksport utama gas asli
cecair)
- Pelabuhan utama Keamanan, T.Manis, Kuching, Sandakan,
Tawau, Johor. Pelabuhan kontena: Johor, Kuching
5.3 Pengangkutan
Awam di Malaysia
Darat
- Jalan raya: Bas, Teksi, e- panggilan
- Jalan Kereta api: Monorel, KTM komuter,KTM
antarabangsa, Transit Aliran Ringan (LRT), Transit Aliran Massa (MRT), KLIA
ekspres/KLIA Transit (ERL), Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS)
Air
- Feri, Bot
Udara
-Kapal Terbang
5.4
Fakotr-faktor yang Mempengaruhi Jaringan Pengangkutan
Bentuk muka
bumi
-tanah tinggi: sukar, kos tinggi
-Tanah pamah: rata, sesuai dibina
- Sungai: pembinaan di kawasan berpaya kos tinggi perlu
ditambak dan dibina jambatan
- Laut: yang berteluk sesuai pelabuhan, terlindung dan
dalam
Kemajuan
teknologi
- SMART menjadi saliran air dan laluan kenderaan,
Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah P.Pinang (24km), Lebuh Raya Timur
Barat merentasi tanah tinggi dan sungai,
laluan bawah tanah MRT
Dasar
kerajaan
- bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) menambah baik
pengangkutan awam bandar
- 55 Bilion East Coast Rail Line (ECRL) Lembah Klang ke
pantai timur (Pembentangan Bajet 2017)
- Dasar penswastaan: Utara- Saelatan PLUS, LRT, bas
prasarana Malaysia Berhad
Kegiatan
Ekonomi
- ppengangkutan dibina di kawasan yang terdapat sumber
mineral memudahkan kerja penghantaran, pemprosesan, pemasaran sumber petroleum.
- Di kawasan pertanian memudahkan penghantaran dan
pemasaran hasil pertanian
- kawasan giat perniagaan, perdagangan, perindustrian,
perlombongan mempunyai jaringan padat
5.5
Kepentingan Pengangkutan Darat, Udara Air
Darat
1. Membawa penumpang dan barangan
2. Mempertingkatkan darjah ketersampaian
3. Pembangunan wilayah koridor ekonomi
4. Membangunkan bandar satelit
5. Meningkatkan sektor perniagaan
6. Membangunkan kawasan sekitar
Udara
1. Menggalakkan integrasi nasional
2. Meningkatkan darjah ketersampaian
Air
1. Menghubungkan kawasan pedalaman
2. Membawa penumpang, barangan
3. Mengendalikan urusan perdagangan
5.6
Kepentingan Pengangkutan Awam
1. Mengurangkan kesesakan lalu lintas
2. Memajukan industri pelancongan
3. Mengurangkan kos
4. Mempertingkatkan darjah ketersampaian
5. Mengurangkan pencemaran udara
6. Mewujudkan peluang pekerjaan
5.7 Amalan
Pengangkutan Lestari
Kepentingan
1. Mengurangkan kos bahan api
2. Mengelakkan kesesakan lalu lintas
3. Mengurangkan pelepasan bahan pencemar udara
4. Meningkatkan keselamatan
5. Mengurangkan hakisan
6. Meminimumkan kemusnahan flora dan fauna
Amalan
Pengangkutan Lestari
1. Penggunaan kereta elektrik, hibrid
2. Berkongsi kereta
3. Penggunaan pengangkutan awam
Nota Bab 3: Pengaruh Pergerakan Bumi terhadap Cuaca dan Iklim
Nota Bab 4: Cuaca dan Iklim di Malaysia
Nota Bab 5: Pengangkutan di Malaysia
Nota Bab 6: Telekomunikasi di Malaysia
Nota Bab 7: Kepelbagaian Iklim dan Pengaruhnya terhadap Kegiatan Manusia di Asia
Nota Bab 8: Jenis dan Kemajuan Pengangkutan di Asia
No comments:
Post a Comment