Thursday, 16 March 2023

Nota Ringkas dan Padat Sejarah Tingkatan 5 Bab 3: Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen

 BAB 3: RAJA BERPERLEMBAGAAN DAN DEMOKRASI BERPARLIMEN

Youtube link: https://www.youtube.com/watch?v=Sk4m957hj2U

3.1 LATAR BELAKANG PEMERINTAHAN BERAJA DAN DEMOKRASI BERPARLIMEN

Pemerintahan Beraja Kesultanan Melayu Melaka

Raja pemerintah berkuasa mutlak, terletak semua kuasa pemerintahan Pemerintahan berdasarkan undang-undang, Hukum Kanun melaka, Undang-Undang Laut Melaka. Pemerintahan diperkukuh melalui konsep Islam, raja ketua agama Islam. Mempunyai pengaruh besar membina tradisi, adat istiadat Kesultanan Melayu. Raja-raja Melayu sumber undang-undang, ketua kerajaan, ketua agama, mempertahankan adat dan struktur masyarakat.

Sebelum Perang Dunia Kedua

Sebelum peluasan pengaruh British, pemerintahan beraja menghalang penjajahan negeri Melayu. Bagi NNMB, British mengambil alih pentadbiran pada peringkat pembesar. Raja Melayu kekal sebagai pemerintah berdaulat, menerima nasihat Residen. Bagi NNMTB, Penasihat British ditempatkan, pentadbiran negeri oleh pembesar. Penggubalan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor 1895, Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu 1911 menghalang peluasan pengaruh British dan mengekalkan kedaulatan negeri.

Semasa Pendudukan Jepun

Raja-raja Melayu diiktiraf sebagai ketua dalam hal ehwal agama Islam semasa persidangan Raja-raja Tanah Melayu dan Sumatera dengan Pemerintah tentera Jepun di Singapura pada Januari 1943. Kedudukan raja Melayu di bawah pengawasan Gabenor.

Selepas Perang Dunia Kedua

Malayan Union diperkenalkan 1946. Raja kehilangan kuasa sebagai pemerintah negeri . British memerintah Malayan Union secara langsung melalui Gabenor. Penentangan Raja Melayu dan sokongan orang melayu menyebabkan Malayan Union digantikan dengan PTM 1948. Undnag-undang Tubuh digubal dan diguna pakai sehingga hari ini.

Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen selepas Merdeka

Kemerdekaan TM 1957, pemerintahan beraja diteruskan dan pindaan dibuat dengan konsep demokrasi. Jawatan Yang di-Pertuan Agong diwujudkan sebagai Ketua Utama Negara. Ciri Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen dalam Perlembagaan Persekutuan mengiktiraf raja sebagai pemerintah tertinggi negara.

3.2 SEJARAH DAN KEDUDUKAN INSTITUSI MAJLIS RAJA-RAJA

Pembentukan Durbar NNMB

- Dibentuk pada 1897 sebagai majlis persidangan Raja-raja Melayu Perak, Selangor, Pahang, N.Sembilan membincangkan hal ehwal pentadbiran Kerajaan Persekutuan dengan pihak British.

Majlis Sultan-Sultan Semasa Malayan Union

- Perlembagaan Malayan Union 1946 menubuhkannya, dipengerusikan Gabenor Malayan Union, ahli sembilan Raja Melayu dan 3 pegawai kanan British.

- Berfungsi membincangkan undang-undang berkaitan agama Islam dan menasihati Gabenor. Tidak diwujudkan kerana penentangan yang hebat

Majlis Raja-Raja semasa PTM 1948

- menjadi institusi dilengkapi kuasa, sekretariat, sesuai dengan kedudukan dan peranannya.

- Diurus sepenuhnya oleh Raja-raja Melayu. Pengerusi antara 9 Raja Melayu. Persidangan disertai oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja untuk memeretai keputusan persidangan. Raja Melayu diberi hak dan kuasa mendapat penerangan daripada Pesuruhjaya Tinggi tentang penggubalan undang dan dasar Perlembagaan Persekutuan.

Majlis Raja-raja selepas Merdeka

- peranan dikekalkan. Yang di-Pertua Negeri Melaka, P.Pinang menjadi ahli Majlis. Selepas 1963, Yang di-Pertua Negeri Sarawak, Sabah menjadi ahli Majlis. Yang di-Pertua Negeri turut serta dalam mesyuarat khas melibatkan institusi beraja.

Kedudukan Majlis Raja-Raja dalam Perlembagaan Persekutuan

- Memilih Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan. Memberi persetujuan sebarang undang-undang. Memberikan nasihat pelantikan jawatan. Menjadi rujukan dalam perubahan dasar berhubung kedudukan istimewa orang Melayu, bumiputera, kepentingan sah kaum lain. Menjadi Lembaga Pengampunan. Memperkenankan perubahan persempadanan negeri dan pindaan perlembagaan.

3.3 YANG DI-PERTUAN AGONG DAN RAJA DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

Institusi Yang di-Pertuan Agong

Yang di-Pertuan Agong dipilih dalam kalangan raja yang memerintah di 9 buah negeri Persekutuan seperti Perlis, Kedah, Perak, Selangor, N.Sembilan, Johor, Pahang, Terengganu, Kelantan

Kedudukan Yang di-Pertuan Agong

- sebagai Ketua Agama Negara termaktub Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan. Yang di-Pertuan Agong merupakan punca kedaulatan, ketaatan, perpaduan, kebesaran dan kemuliaan negara.

- Keutamaan kedudukan dalam Persekutuan: Yang di-Pertuan Agong, Raja Permaisuri Agong, Raja-raja dan Pemangku Raja, Yang di-Pertua bagi Negeri-negeri, bekas Raja Permaisuri Agong yang menerima saraan Diraja, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri.

Kuasa Yang di-Pertuan Agong

Kuasa Eksekutif

Melantik Perdana Menteri dan Jemaah Menteri

Melantik seorang Ahli Dewan Rakyat yanag mendapat kepercayaan majoriti Dewan Rakyat sebagai PM. Timbalan dipilih mengikut nasihat PM.

Pelantikan Jawatan Penting

Peguam Negara, Panglima Angkatan Tentera, Ketua Audit Negara, Ahli Suruhanjaya Pilihan Raya, Ahli Suruhanjaya Polis, ahli Majlis Angkatan Tentera

Ketenteraan

Pemerintah tertinggi Angkatan Tentera Malaysia, dibantu Majlis Angkatan Tentera yang bertanggungjawab bagi pemerintahan, tatatertib, pentadbiran dan perkara bersangkutan

Diplomatik

Melantik diplomat ke luar negara. Menerima menghadap diplomat asing sebelum tugas di Malaysia

Kuasa Perundangan

Persidangan Parlimen

Memanggil, memberhentikan, membubarkan Parlimen

Agama

Ketua Agama Islam di negeri baginda, W.Persekutuan, Melaka, P.Pinang, Sarawk, Sbah. Ketua gama negeri lain ialah sultan atau raja.

Hak dan Keistimewaan

Menjaga, melindungi kedudukan istimewa orang Melayu, bumiputera, dan kepentingan sah kaum lain.

Pengisytiharan Darurat

Dibuat semasa wujud keadaan mengancam keselamatan awam, ekonomi negara

Kuasa Kehakiman

Melantik hakim Mahkamah Atasan (Ketua Hakim Negara, Presiden Mahkamah Rayuan, Hakim Besar Mahkamah Tinggi Malaya serta Mahkamah Tinggi Sarawak dan Sabah, Hakim Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi. atas nasihat PM, Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman, Majlis Raja-Raja.

Kuasa Pengampunan

Atas nasihat Lembaga Pengampunan, berkuasa mengampunkan, menangguhkan, meringankan hukuman oleah Mahkamah Tentera, Mahkamah Syariah Melaka, P.Pinang, Sabah, Sarawak, W.Persekutuan.

3.4 AMALAN DEMOKRATIK DAN PENGASINGAN KUASA

Amalan Pilihan Raya

Menunjukkan amalan demokrasi sejak kemerdekaan. Lima tahun sekali.

Kebebasan Asasi

- hak individu di sisi undang-undang. Kebebasan Diri (tiada seorang diambil nyawa atau dilucutkan kebebasan diri kecuali mengikut undang-undang), Kebebasan Beragama (Islam agama Persekutuan, agama lain boleh diamalkan), Hak Berkenaan dengan Pendidikan (tiada diskriminasi agama, ras, keturunan, tempat lahir, Kebebasan Bersuara, Berhimpun.

Pengasingan kuasa dalam Pemerintahan

Badan

Kuasa

Perundangan (legislatif)

- Menggubal undang-undang

- Parlimen: badan perundangan tertinggi, menggubal dan meminda undang-undang, menyemak dasar kerajaan, meluluskan perbelanjaan kerajaan dan sistem cukai baharu.

Tiga komponen : Yang di-Pertuan Agong, Dewan Negara atau Senat(membahas rang undang oleh Dewan Rakyat), Dewan Rakyat atau Perwakilan(ahli melalui pilihan raya, menggubal, meluluskan undang)

- Dewan Undangan negeri(DUN): setiap negeri kecuali W.Persekutuan. Terdiri daripada Sultan atau Yang di-Pertua Negeri. Speaker Dewan dan ahli dipilih melalui pilihan raya. Menggubal undang.

Eksekutif (pelaksana)

- Jemaah Menteri: terdiri daripada PM, menteri. Menggubal dasar dan melaksanakan pembangunan. PM mengetuai Jemaah Menteri, Menteri mengetuai kementerian dan mempertahankan keputusan dibuat Jemaah Menteri. Jika Menteri tidak setuju dengan dasar kerajaan perlu meletekkan jawatan.

- Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri: pada peringkat negeri, Sultan atau Raja atau Yang di-Pertua Negeri berkuasa eksekutif. Di Semenanjung Malaysia, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri; Sarawak Sabah Kabinet Negeri. Pentadbiran kerajaan negeri oelh Menteri Besar, Ketua Menteri.

Kehakiman (judisiari)

- Mentafsirkan dan melaksanakan undang-undang, mepertahankan Perlembagaan Persekutuan.

- Diketuai Ketua Hakim Negara, dilaksanakan oleh mahkamah. Hakim menegakkan keadilan, mengadili pertikaian antara pemerintah dan rakyat, konflik antara Kerajaan Negeri dan Kerejaan Persekutuan.

- Mahkamah Atasan: M. Persekutuan, M. Rayuan, M.Tinggi Malaya. Mahkamah Bawahan: M. Sesyen, M.Majistret

- Hakim mesti bebas daripada pengaruh politik bagi memastikan keadilan dan menjamin integriti kehakiman.

 

3.5 KEUNIKAN AMALAN DEMOKRASI BERPARLIMEN DI NEGARA KITA

Gabungan Unsur Tradisional dan Moden dalam Pentadbiran

Unsur tradisional (kedudukan raja sebagai warisan sosiopolitik), unsur moden (Demokrasi Berparlimen berdasarkan model Westminster England)

Mekanisme Semak dan Imbangan dalam Pentadbiran

Pemerintahan beraja mengimbangi pemerintahan demokrasi kerana raja terkecuali dalam hal politik, ekonomi, dasar negara.

Kuasa Budi Bicara Raja

Kuasa boleh dilaksanakan oleh baginda tanpa mendengar nasihat ketua kerajaan dalam perkara tertentu.

Kerjasama Politik

Perkongsian kuasa antara kaum berdasarkan prinsip tolak ansur, perundingan dan pengorbanan bagi memastikan suara setiap kaum diwakili

No comments:

Post a Comment