Monday, 22 March 2021

Nota ringkas dan padat Prinsip Perakauan Tingkatan 4 Modul 3: Dokumen Perniagaan sebagai Sumber Maklumat

 BAB 3: DOKUMEN PERNIAGAAN SEBAGAI SUMBER MAKLUMAT

Youtube link: youtube.com/watch?v=dEJR8MN7LTs

3.1 DOKUMEN PERNIAGAAN

- bukti bahawa urus niaga berlaku

- sebagai sumber rekod dalam buku perakaunan

- sebagai rujukan pada masa depan

- menyediakan maklumat tentang sesuatu urus niaga

- sebagai peringatan kepada peniaga tentang hutangnya

Aliran Dokumen Perniagaan

- secara tunai: pesanan belian (drpd pembeli), tunai (drpd pembeli), bil tunai (drpd pembekal)

- secara kredit: pesanan belian (drpd pembeli), invois (drpd pembekal), nota debit / kredit (drpd pembekal), tunai/cek (drpd pembeli), resit (drpd pembekal)

Dokumen Sumber

1. Bil Tunai: bukti belian secara tunai atau cek. Disimpan oleh pembeli (asal), disimpan oleh pembekal (salinan)

2. Keratan cek: keratan di tepi cek yang boleh ditanggalkan.Cek disimpan oleh pembekal.keratan cek Disimpan oleh pembeli.

3. Invois: memaklumkan kepada pembeli tentang hutangnya (pembeli secara kredit). Invois (salinan) disimpan oleh pembekal, invois (asal) disimpan oleh pembeli

4. resit: bukti penerimaan atau pembayaran tunai atau cek (dalam urus niaga secara kredit). Resit asal disimpan oleh pembeli, resit salinan disimpan oleh pembekal.

5. Nota debit: dikeluarkan oleh pembekal kepada pembeli untuk menambahkan jumlah amaun dalam invois. Invois terkurang nilai kerana catatan tertinggal, kesilapan pengiraan, faedah bayaran lewat dikenakan ataupun caj tambahan.

6. Nota kredit: dikeluarkan oleh pembekal kepada pembeli untuk mengurangkan jumlah amaun dalam invois. Invois terlebih caj kerana pembeli memulangkan kotak kosong, memulangkan barang niaga (pulangan jualan), salah pengiraan ataupun komisen dan elaun tambahan

7. makluman debit: dikeluarkan oleh bank kepada pemilik akaun untuk memaklumkan bahawa amaun banknya telah dikurangkan disebabkan bayaran kepada bank ataupun yuran tetap

8. Makluman kredit: dikeluarkan oleh bank kepada pemilik akaun untuk memaklumkan bahawa amaun banknya telah ditambahkan disebabkan dividen diterima, pindahan wang ataupun faedah simpanan tetap.

9. Slip Daftar Tunai: penyata bercetak dikeluarkan daripada mesin daftar tunai apabila pembeli membayar secara tunai (resit biasa semasa membeli-belah di pasar raya)

10. Baucar pembayaran: dokumen dalaman untuk merekodkan urus niaga yang tiada resit ataupun dokumen sumber lain. Hanya disediakan dalam satu salinan sahaja.

11. Slip bank/ Slip pindahan wang/ Slip transaksi : bukti tunai dimasukkan atau dikeluarkan dari bank

12. Memo: dokumen dalaman untuk merekodkan ambilan/ modal/ urusan dalaman. Hanya disediakan dalam satu salinan

Maklumat penting dalam Invois

- Syarat serahan: lazimnya dicatat “angkutan dibayar” iaitu kos angkutan dibayar oleh pembekal

- Diskaun Niaga: diskaun yang diberi untuk menggalakkan pembelian secara pukal

- Diskaun Tunai: diskaun yang diberi untuk menggalakkan pembayaran hutang dengan segera

- K & K di K: Kesilapan dan ketinggalan dikecualikan. Pembekal berhak membetulkan sebarang kesilapan atau ketinggalan dengan nota kredit dan nota debit.

Dokumen Bukan Sumber

- Penyata Akaun: dikeluarkan oleh pembekal kepada pembeli sebagai peringatan tentang baki invois

- Penyata bank: salinan Akaun Semasa pelanggan bank untuk menyemak ketepatan catatan Buku Tunai, mengetahui jumlah penerimaan dan pembayaran melalui bank, mengetahui baki wang dalam Akaun Semasanya.

 

Nota Prinsip Perakaunan Tingkatan 4:

Modul 1: Pengenalan kepada Perakaunan

Modul 2: Klasifikasi Akaun dan Persamaan Akaun

Modul 3: Dokumen Perniagaan sebagai Sumber Maklumat

Nota Sejarah:

Nota Sejarah Tingkatan 2:

Nota Sejarah Tingkatan 3:

Nota Matematik:

Nota Matematik Tingkatan 1: 

 Nota Geografi:

Nota Geografi Tingkatan 2:

Nota Geografi Tingkatan 3

No comments:

Post a Comment